سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا کس که با نیکویى بدو گرفتار گردیده است و بسا مغرور بدانکه گناهش پوشیده است ، و بسا کس که فریب خورد به سخن نیکویى که در باره او بر زبانها رود ، و خدا هیچ کس را نیازمود چون کسى که او را در زندگى مهلتى بود . [ و این گفتار پیش از این گذشت ، لیکن اینجا در آن زیادتى است سودمند . ] [نهج البلاغه]
به نام خدا

اگر قصد مسافرت با خودرو شخصی را دارید حتما این نکته های به درد بخور  را از یاد نبرید

انسان،راه و اتومبیل سه ضلع مثلثی هستند که در هر سفر کوتاه و بلند،موجب بروز حالتها و شرایط مختلف شده و عیب و ایراد هرکدام از این اضلاع میتواند کل برنامه را تحت الشعاع قرار داده و حتی منجر به بروز تصادف و اتفاقات مشابهی از این دست گردد.

انسان

با توجه به نقش مهم انسان در رانندگی مطالعات نشان می دهند بدون اطلاع و آموزش های اولیه نمیتوان انتظار داشت که رانندگان از راه و اتومبیل بهترین استفاده را نموده و با رعایت قوانین و مقررات حرکت کنند. انسان مسعولیت مستقیم و غیرمستقیم 95%تصادفات را برعهده دارد

خطا های انسانی به عنوان عامل اصلی حوادث عبارتند از:

قوه ی بینایی و تشخیص

نبود تمرکز ذهنی-نقص دید یا عدم تشخیص خطر-تشخص نادرست فاصله یا سرعت -ضعف مهارت

تجربه ی نا کافی-ضعف تشخیص- واکنش یا تصمیم گیری نادرست - عدم انجام بازدید های دوره ای بصورت صحیح و کامل شیوه ی رانندگی

سرعت زیاد - سبقت غیر مجاز - بی توجهی و رعایت نکردن فاصله - عدم احساس مسعولیت بی پروایی بی تفاوتی یا رفتار تهاجمی

 آسیب های اجتمای

مستی،خستگی مفرط ،مصرف دارو،مشکلات روحی وروانی،پریشانی وهیجان

راه

جاده ها و راهها سهم قابل توجه و غیر قابل انکاری در انجام سفری بی خطر و ایمن دارند بخصوص که مسیرهای مختلف شرایط متفاوتی را برای رانندگی طلب می کنند و ازاین حیث همواره رانندگان را به چالشی جدی می کشاند.

موارد زیر ازجمله موضوعاتی هستند که نقش بسزایی در افزایش این سهم دارند و می توانند تاثیرات منفی زیادی در سفر داشته باشند:

طراحی نامناسب

طراحی نامناسب مسیر و طقاطع - نبود دید کافی ناشی از طراحی نامناسب

شرایت محیطی نامطلوب

لغزندگی سطح مسیر - ضعف نگهداری و ترمیم جاده - شرایت نامساعد جوی - وجود نورهای خیره کنده(تابش مستقیم خورشید یا نور نا مناسب خودرو های روبرو)

کمبود تجهیزات وعلایم

نقص روشنایی - فرسودگی یا علایم صحت علایم - ناکافی بودن علایم

وجود موانع

انجام عملیات راه سازی - خودرو های متوقف و دیگر مانع

خودرو

ناگفته پیداست که بیشتر کشورهای در حال توسعه متکی به فناوری های وارداتی هستند و درصد زیادی از لوازم یدکی ناوگان حمل و نقل خود را از کشور های صنعتی وارد می کنند که به دلیل هزینه ی زیاد این قطعات اغلب لوازم فرسوده به موقع تعویض نشده و درنتیجه خودروهای درحال تردد وضعیت مطلوبی ندارند ضمن اینکه اتومبیل های مستهلک موجود را نیز می بایست به این مجموعه افزود. با این تفاسیر می توان مهمترین نواقص خودروها رابه ترتیب زیربرشمرد:

نواقص فنی

تایر ها - ترمزها- اشکالات مکانیکی و محرکه - ایراد های برقی - مجموعه ی فرمان - سیستم تعلیق

نواقص طراحی

دید ناکافی - ارگونومی ضعیف - عدم راحتی سرنشینان - طراحی نامناسب خودرو - هندلینگ نامناسب

پس از این آشنایی مختصر اما مفید با عوامل دخیل و موثر در سلامت سفر اکنون به صورت فهرست وار توصیه های مختلفی را در رابطه با هریک از موارد انسان راه و خودرو به حضورتان معرفی میکنیم تا هرگاه به هردلیلی قصد سفر داشتید با تکیه بر این پیشنهادات و بکارگیری راهکارهای عملی از بالاترین ایمنی، بیشترین آسودگی خاطر و راحت ترین مسافرت بهره مند گردید.

بدلیل این که کودکان در مسافرت های طولانی بدخلق می شوندتوجه به راحتی و سرگرمی آنها بسیار مهم است .هیچگاه انها را داخل خودرو تنها نگذارید و هرگز اجازه ندهید بین صندلی های جلو یا روی زانوان سرنشین صندلی جلو بنشیند.در این مورد استفاده از صندلی های مخصوص کودکان برای سنین شش ماهگی تا سه سالگی بسیار مفید خواهد بود.

اگر برای خواندن شماره ی خودرو از فاصله ی 20متری با مشکل مواجه هستید چشمان شما به عینک نیاز دارند.در صورت تجویز عینک توسط پزشک برای رانندگی حتما از ان استفاده کنید.

قبل از آغاز سفر به دستشویی بروید و هرگونه وسیله ی ناراحت کننده یا عذاب آور را از خود جدا سازید تا تمرکز حواس داشته باشید.

لباس سبک راحت و گشاد بپوشیدو با پالتوی ضخیم یا پوشاک تنگ پشت فرمان قرار نگیرید.کفش تخت و پاشنه کوتاه به پا کرده و از پوتین های سنگین یا کفش های مهمانی پرهیز نمایید. با انجام این اعمال هم دیرتر خسته می شوید و هم از قدرت واکنش سریعتری برخوردار خواهید بود.

صندلی را طوری تنظیم کنید که نه مجبور باشید پایتان را برای فشاردادن پدالها دراز کنید و نه بیش از حد در بدنتان جمع کنید. به خاطر داشته باشید که راحتی راننده سلامت سایر سرنشینان را به همراه دارد.

قبل از هر توقف به سرنشینان گوشزد کنید که از در سمت پیاده رو یا شانه ی خاکی،پیاده و سوار شوند در غیر این صورت درها را طوری باز نمایید که موجب ترمز کردن یا انحراف سایر خودرو ها نشوند.

آینه های داخلی و خارجی را طوری تنظیم کنید که علاوه بر همپوشانی تمام محوطه پشت خودرو،با کمترین انحراف دامنه دید از مسیر و حداقل حرکت سر قادر به دیدن آنها باشید.

قبل از عزیمت به سفر های طولانی ونا آشنا حتما برنامه ریزی کنید ونام جاده ها و شهر هایی را که در مسیر شما قرار دارند از روی نقشه بررسی کرده و یادداشت نمایید.

قبل از شروع حرکت،اجسامی که ممکن است موجب هواس پرتی شما شوند را در جای مناسبی قرار دهید. چنانچه این اجسام مدور یا لغزنده باشند با جابجایی در زمان حرکت و قرار گرفتن در زیر پدالها ، خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورند.

هنگام حرکت در بزرگراه ها همواره از سمت راست حرکت کنید چرا که خطوط سمت چپ ، فقط مختص سبقت گرفتن می باشند.

هرگز وقتی که تردد دارید ، سبقت نگیرید این عمل را زمانی انجام دهید که خطری شما و دیگران را تهدید نکند،سریع عمل کرده و همیشه به یاد داشته باشید حق تقدم با خودرویی است که در حال سبقت گیری از شماست پس راه او را سد نکرده وسرعت خود را مطلقا کم نکرده بر سرعت خود اکیدا نیافزایید.

در جاده های روستایی با احتیاط حرکت کنید زیرا هر لحظه ممکن است احشام یا تراکتورهای کم سرعت در مقابل شما قرار گیرند.

کنار خودرو های بزرگی مثل تریلی ها که دید کمی به اطراف دارند را خالی بگذارید ، توجه داشته باشید که این خودرو ها برای عبور از برخی از تقاطع یا پیچ ها مجبورند از مسیر عادی خود خارج شوند و به اصطلاح برای خود میدان ایجاد کند مخصوصا از طرفی که خودرو سنگین می پیچد نباید وارد شد.

در صورتی که از باربند استفاده می کنید با رعایت حد مجاز بارگیری ، بار را به طور یکنواخت روی باربند توزیع کرده و طوری عمل نمایند که ارتفاع زیادی بوجود نیاید چرا که این کار موجب افزایش مصرف سوخت و عدم ثبات تومبیل خصوصا در زمان وزش بادهای جانبی میگردد. بار مربوطه را کاملا پوشانده و آن را با طناب و تسمه محکم نمایید.

قبل از حرکت میزان آب رادیاتور،آب شیشه شوی،روغن کلاج و ترمز رابازرسی کنید.

قبل از حرکت روغن موتور را از لحاظ مدت کارکرد یا کمبود احتمالی بررسی کرده و فیلترهای هوا و روغن را چک نمایید.

تنظیم فشار باد تایر ها بازدید کلیه ی چراغ ها اطمینان از سلامت برف پاک کن و شیشه شوی و همچنین سلامت تسمه ها از دیگر بازدید های مهم قبل از سفر است.

در هنگام حرکت از کورس گذاشتن با سایر خودرو های عبوری خود داری کرده و با آرامش راندگی کنید.

با حفظ فاسله ی مناسب با خدروی جلویی و پیش بینی وضع ترافیک ، بکارکیری ترمز را به حداقل رسانده و از ترمز های ناگهانی خودداری کنیدهمچنین رعایت این فاصله موجب میشود تا در صورت توقف ناگهانی اتومیل جلویی، زمان واکنش داشته باشید و ضمنا رنگ اتومبیلتان را نیز از صدمات ناشی از پرتاب سنگ و آلودگی حاصل از اختراق خودروی جلویی در امان بماند.

دنده را به آرامی تعویض نموده و به دور مناسب موتور توجه داشته باشید ، از معکوس دادن های بیجا پرهیز نمایید زیرا این عمل مضرات بسیاری در پی دارد.

به یاد داشته باشید با افزایش سرعت مصرف سوخت به صورت تصاعدی بالا میرود.

به یاد داشته باشید در برابر هر 10کیلومتر بر ساعت سرعت در شب،معادل 6متر از عمق بینایی کاسته میشود.

همواره وجود یک کپسول اطفا حریق با حجمی مناسب در خودرو ضروری و لازم است.

به خاطر داشته باشید خطرناک ترین زمان رانندگی بین ساعات 2تا4 بعد از ظهر و 6 تا 8 صبح اس چرا که در این دو پریود زمانی بدن انسان دچز کاهش طبیعی انرژی میگردد.

در گذر گاههای کوهستانی و تونلا از بوق زدن های مد و بیهوده خوددارینمایید زیرا این کار احتمال ریزش و فرو ریختن سنگ را افزایش میدهد.

اگر قصد صفر به اماکن ونقاط نا آشنا را دارید ، به همراه داشتن یک نقشه ی مسافرتی کمک شایان توجهی به شما خواهد کرد.

برای محافظت از رنگ خودرو بهد از توقف،آلودگی های حاصل از برخورد حشرات ، فضولات پرندگان و مواد جربی و زوائد حاصل از خودرو های دیگر را با آب و پارچه تمیز نمایید.

توصیه میکنیم یک گالون آب و یک گلون روغن همراه داشته باشید.یکی دو تسمه ی مناسب ،چند فیوز با آمپرهای مختلف پیچ و مهره های متفاوت و تعدادی ابزار در اندازه های مختلف در شرایت اضطراری بسیار کارساز استو میتواند شمارا از متهای مدیدی سرگردانی نجات دهند.

هرگز بنزین اضافی با خود حمل نکنید و همیشه سعی کرده در فواصل متوالی مخزن سوخت اتومبیلتان را پر کنید.

همراه داشتن کیف کمک های اولیه، چراغ قوه یا سیار و چند متری طناب محکم و ضخیم از دیگر الزامات و تجهیزات است.

بر اساس امارهای جهانی سه چهارم رانندگان در مبادی ورودی و خروجی شهرها و فواص 10تا15 کیلومتری مناطق مسکونی دچار تصادف میگردند.یکی از دلایل این امر عدم توانایی در تطبیق سریع رانندگی با موقعیت جدید و راندن در شهر است.

پس از هر چند ساعت رانندگی در مکانی مناسب توقف کرده و دقایقی ستراحت نمایید، چشمهای خود را ببندیدو در هوای آزاد تنفس کنید.

70درصد تلفات رانندگی در تصادفات بر اثر ضربه ی مغزی رخ میدهد،با به کارگیری کمربن ایمنی از بروزاین خطر جلوگیری کنید.

حتما از نور پایین برای رانندگی در شب استفاده کنید و از نور بالا فقط در مواقع ضروری ،علامت دادن و جاده های کم تردد استفاده کنید و چنانچه از پشت به خودرویی نزدیک میشویدو یا اتومبیل از سمت مقابل عبور میکرد،چراغها را در حالت نور پاین قرار دهید.

تمام مدارک مربوط به خودرو (کارت ماشین،کارت بیمهوگواهینامه)کارت شناسایی همراهتان و حتی دفترچه های درمانی را با خود داشته باشید.

در هنگام توقف هیچگاه اتومبیل را در حالت روشن ترک نکنید زیرا سرقت ،استهلاک بیشتر ، گرم شدن ناگهانی اثرات آن خواهد بود.

هنگام ترک خودرو حتما ترمز دستی ان را درگیر نمایید.

قفلهای ضد سرقت نظیر عصایی فرمان ، پدالبند و ...را همراه برده و آن را در زمان توقف طوری مورد استفاده قرار دهید که در معرض دید باشند.

از قرار دادن لوازم به ظاهر ارزشمند مانند تلفن همراه کیف و حتی کاپشن و کت موقع ترک خودرو معرض دید، جدا اجتناب کنید.

مدارک شناسایی خودرو را به هیچ وجه در داخل خودرو جا نگذارید.

تابلو ها و علایم راهنمایی و رانندگی کمک شایان توجهی به جهت یابی ، حرکت صحیح و ایمن ، شناسایی و اطلاع از وضعیت مسیر و ...به شما مینماید، همواره در رانندگی به این علایم توجه کاف مبذول کنید.

سرانجام این که قوانین و مقررات را رعایت کرده و به حقوق دیگران احترام بگذارید.



نظرات دیگران: نظر محمود عراقی ::: شنبه 87/12/24::: ساعت 6:12 عصر

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 98
کل بازدید :1268518

>>امکانات این وبلاگ<<

وب خوان این وبلاگ

پروفایل این وبلاگ

عناوین مطالب بایگانی نشده

لینکستان این وبلاگ

خانه

راهنمای استفاده از این وبلاگ

دانلود برنامه های رادیو جوان

عناوین مطالب بایگانی شده

قوانین این وبلاگ

بخش متخلفین


>>نظر سنجی<<

پخش اینترنتی  زنده رادیو

پخش زنده ی رادیو جوان ورود به سایت رادیو جوان

پخش زنده ی رادیو قرآن ورود به سایت رادیو قرآن

پخش زنده ی رادیو معارف ورود به سایت رادیو معارف

پخش زنده ی رادیو ایران ورود به سایت رادیو ایران

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال اروپا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آمریکا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آسیا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو پیام ورود به سایت رادیو پیام

پخش زنده ی رادیو گفتگو ورود به سایت رادیو گفتگو

پخش زنده ی رادیو فرهنگ ورود به سایت رادیو فرهنگ

پخش زنده ی رادیو تجارت ورود به سایت رادیو تجارت

پخش زنده ی رادیو ندای اسلام ورود به سایت رادیو ندای اسلام

پخش زنده ی رادیو ورزش ورود به سایت رادیو ورزش

پخش زنده ی رادیو سلامت ورود به سایت رادیو سلامت


>پخش زنده رادیو استانی<

پخش زنده ی رادیو اصفهانپخش زنده ی رادیو اردبیلپخش زنده ی رادیو اراکپخش زنده ی رادیو ارومیهپخش زنده ی رادیو ایلامپخش زنده ی رادیو اهوازپخش زنده ی رادیو تهرانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو بجنوردپخش زنده ی رادیو زاهدانپخش زنده ی رادیو رشتپخش زنده ی رادیو خرم ابادپخش زنده ی رادیو سنندجپخش زنده ی رادیو ساریپخش زنده ی رادیو زنجانپخش زنده ی رادیو قزوینپخش زنده ی رادیو شیرازپخش زنده ی رادیو شهرکردپخش زنده ی رادیو مشهدپخش زنده ی رادیو کرمانشاهپخش زنده ی رادیو قمپخش زنده ی رادیو یاسوجپخش زنده ی رادیو همدانپخش زنده ی رادیو مهابادپخش زنده ی رادیو یزدپخش زنده ی رادیو سمنانپخش زنده ی رادیو خراسان جنوبیپخش زنده ی رادیو کرمانپخش زنده ی رادیو گلستانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو البرز


>> درباره خودم <<
محمود عراقی
اینجا محمودعراقی مینویسد و نقد میکند وگاهی نقل میکند وبه قول یک گوینده خوب گاهی غر هم میزند،میگویداگر این فعالیت در راستای ترویج فرهنگ عاشورا و انتظارفرج و مقابله با جنگ نرم دشمنان اسلام و نظام و به عنوان سرباز سایبری آقا باشد همه اش عبادت است ،عاشق رادیو است،میگوید از دوران کودکی رادیو گوش میداد و کودکی اش روی موج AM گذشت و نمیدانست موج FM هم وجود دارد چون رادیو جیبی اش فقط موج AM را داشت. از سال 84 به صورت اتفاقی موج FM را پیدا کرد و بر اساس کیفیت خوب صدا و کیفیت خوب برنامه ها کلی شگفت زده شد و رادیو جوان را پیدا کرد.از آن زمان به بعد تمام وقت شنونده شبکه رادیویی جوان شد و در یکم اسفندماه سال 1390 به عنوان شنونده منتخب رادیو جوان معرفی شد و در 28 خردادسال 1391 افتخار داشت سایت رادیو جوان را افتتاح کند، میگوید رادیو تنها رسانه ای است که به مخاطب احترام میگذارد ،گاهی وقت ها به آینده ی رادیو خوش بین نمی شود و میگوید ممکن است رادیو در دنیای دیجیتال آینده گم شود، علیرغم تصور خیلی ها اصلا علاقه ای به کار در رادیو ندارد چون معتقد است شنونده حرفه ای رادیو بودن و کارمندرادیو جدا از یکدیگر هستند،اما اگر روزی چرخه روزگار چرخید و افتاد وسط رادیو دوست دارد سردبیر باشدمیگوید هدف(به کسر ف) رادیو قرآن و معارف است ، معتقد است رادیو جوان هر روز در حال شکوفایی و پیشرفت است، از رادیو جوان فعلا برنامه های چهل تیکه/با من حرف بزن/دوشنبه ها با شما/فکری از جنس بلور/ پلاسما / کافه رادیو/ واژه ها / آهای دلای با وضو/ بعضی از اینجا شب نیست ها / صدای شکفتن / صبح دانش / کسی صدام میزنه / معمولی نیست / من و جوان / یک سبد ترانه / سبقت آزاد / شنیده میشوید / پاتوق شبانه / بند کفشتو محکم کن/ الفبای جوانی/ آتش پنهان / در کوچه آفتاب / آبی تر ازسپید را دوست دارد و از میان گویندگان آقا، طوفان مهردادیان و از خانمها مریم واعظ پور/ مهرگان سوادکوهی / زهره هاشمی / لاله اکبری / خانم جعفرپور و خانم توکل را اختصاصا دوست دارد و از سردبیرها حامد مرادیان و شهاب نادری و مجتبی امیری و نرگس فتحی و وحید یامین پور را دوست دارد

>> پیوندهای روزانه <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
به نام خدا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<

>>هدیه وبلاگ<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>آمار وبلاگ<<

>>رتبه ی وبلاگ<<

>>طراح قالب<<
تحلیل آمار سایت و وبلاگ