سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندترین مردم، بیمناکترین آنان از خدای سبحان است [امام علی علیه السلام]
به نام خدا

بلاگفا جولانگاه هنجارشکنان

com.بلاگفا.www

این روزها در فضای مجازی ایران شاهد وبلاگ هایی مبتذل و ضد ارزشی هستیم که به راحتی و در کمال آرامش فعالیت می کنند و جالب توجه اینکه، سرویس های مدیریتی این وبلاگ ها علاوه بر اینکه هیچ مخالفتی با آنها نمی کنند، از طرفی به حمایت و ارائه خدمات به روزتر به آنها اقدام می کند. یکی از سرویس های مدیریتی این وبلاگ ها، سیستم بلاگفا است که در ایران از محبوبیت بسیار بالایی نزد کاربران خود برخوردار است.
با توجه به اینکه گسترش چنین وبلاگ هایی در فضای مجازی کشور، عفت عمومی و ارزش های دینی و فرهنگی جامعه را مورد تهدید و چالش قرار داده است، ضرورت دارد تا محتوای چنین وبلاگ هایی مورد بررسی قرار گرفته و با سیستم مدیریتی آنها برخورد شود.
از اینرو دراین گزارش سعی شده تا با تبیین روند تاریخی وبلاگ نویسی و سیر ورود این پدیده به فضای سایبری ایران، محتوای وبلاگ های تحت مدیریت سیستم خدمات دهی بلاگفا مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد تا گامی باشد در راستای برخورد جدی مراجع ذی ربط با مدیریت این وبلاگ ها.

وبلاگ نویسی از غرب تا ایران
وبلاگ نویسی یک پدیده مدرن رسانه ای است که علاوه بر بیان نظرات و دیدگاه های شخصی افراد در فضای مجازی ، موجبات انتقال افکار و اندیشه های یک فرهنگ بیگانه را به سایر مراجعه کنندگان به اینترنت فراهم می آورد، به طوری که در جهان امروز، پدیده وبلاگ نویسی، تعامل و روابط افراد در فضای سایبری را تحت شعاع قرار داده و محیطی امن را برای تعامل افراد فراهم کرده است، لذا با جهانی شدن فرهنگ وبلاگ نویسی به عنوان یک پدیده رسانه ای، ضرورت دارد تا سیر تاریخی بوجود آمدن آن مورد بررسی قرار گیرد. گفته می شود نخستین وبلاگ را «دیوید واینر» در اوایل دهه 90 میلادی با عنوان « ING NEWS» بر روی صفحه مجازی اینترنت قرار داد. مدتی نگذشته بود که با پدید آمدن سیستم مدیریت محتوا «online diary» در آمریکا وبلاگ نویسی مدرن پا به عرصه دنیای مجازی گذاشت. این سیستم که برای نوشتن خاطرات روزانه ساخته شده بود، در سال 1994 توانست عنوان اولین سیستم مدیریت محتوای مدرن در وبلاگ نویسی را از آن خود کند. به طوریکه از این پس سرویس «online diary» توانست کاربران مختلفی را برای نوشتن خاطرات روزانه شان در دنیای مجازی به خود جلب کند که در این میان روزنامه نگاران و نویسندگان مشهور بیشتر به چشم می خورند.
با گسترش وبلاگ نویسی مدرن در غرب، فردی به نام «جری پورنل» با انتشار خاطرات روزانه اش با فرمت های مولتی مدیا که برای اولین بار می توانست ویدئو و عکس را به صورت آنلاین در فضای وبلاگی نشان دهد، سبک نوینی را در دنیای وبلاگ نویسی ایجاد کرد. به طوری که این امر سبب شد تا کاربران بتوانند وبلاگ های مختلفی را با مضامین جدید در فضای مجازی (اینترنت) ایجاد کنند.
به هرحال در طول سال های میانی دهه 90 میلادی، وبلاگ ها به وسیله ابزارهای ساده به روز شدند و کاربران آنها می توانستند به راحتی و به سرعت مطالب و نظرات خود را به دنیای مجازی منتقل کنند.
با گذشت زمان و بوجود آمدن سرویس دهنده های وبلاگی در فضای مجازی که با ابزارهای ساده و به صورت رایگان خدمات ارائه می دادند، در اواخر دهه 09 میلادی، وبلاگ نویسی به شکل امروزی اش شتاب فوق العاده ای به خود گرفت؛ به طوریکه تا اواسط سال 2000 بیش از یکصد هزار وبلاگ در فضای اینترنت ایجاد شده و این رقم تا سال 2002 به بیش از یک میلیون رسید.
تا این زمان وبلاگ ها در فضای مجازی غرب، بیشترین نظرات و خاطرات شخصی کاربران خود را انعکاس می دادند تا اینکه با روی دادن حوادث 11 سپتامبر در آمریکا، وبلاگ نویسی وارد عرصه جدیدی شد. به طوریکه حجم بسیار زیادی از وبلاگ ها در آمریکا به تحلیل و درج خبرهای جدید از این حوادث پرداختند، چنانچه گفته می شود، مطالب و اخبار این وبلاگ ها به یکی از منابع خبری، تحلیلی خبرگزاری ها و رسانه های آمریکایی تبدیل شد.
از این پس بود که وبلاگ های تخصصی با موضوعاتی مانندسیاسی در فضای مجازی پدید آمدند و منابع عظیم اطلاعاتی را در اینترنت تولید نمودند، به طوریکه روزنامه ها و خبرگزاری ها مطالب آنها را چاپ و منتشر و حتی با نویسندگان آنها مصاحبه می کردند.
در این زمان وبلاگ نویسی در غرب به بلوغ رسید و توانست به عنوان یک رسانه قدرتمند، سهم قابل توجهی را در فضای اینترنتی به خود اختصاص دهد.
در زمانی که وبلاگ نویسی در غرب دوران بلوغ خود را سپری می کرد، این پدیده به دنیای مجازی ایران راه یافت. فضای فارسی زبان سایبری ایران با مشاهده وبلاگ «سلمان» (که توسط سلمان جریری دانشجوی 22 ساله مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده بود) در شهریورماه 1380 ، اولین تجربه خود را در حوزه وبلاگ نویسی انجام داد. دو ماه بعد با انتشار یک راهنما و چند قالب پیش ساخته توسط «حسین درخشان» این پدیده به کاربران ایرانی معرفی شد. در اولین سالگرد انتشار این راهنما، تعداد وبلاگ های فارسی در اینترنت به 100 مورد رسیده بود. با راه اندازی سرویس «پرشین بلاگ» به عنوان اولین سرویس وبلاگ نویسی ایرانی در سال 1381، امکان ورود بیشتر کاربران فارسی زبان به فضای مجازی فراهم شد. به طوریکه با ورود سرویس های وبلاگ نویسی متعددی چون «اسکای بلاگ» ، «میهن بلاگ» و «کاسپین بلاگ» تا سال 83، بیش از بیست هزار وبلاگ فارسی در اینترنت وجود داشت.
اما با راه اندازی سیستم سرویس دهی «بلاگفا» در سال 83 توسط «علی رضا شیرازی» ، دنیای وبلاگ نویسی در ایران وارد مرحله جدیدی شد. «بلاگفا» با قابلیت هایی چون سادگی در مدیریت بلاگفا، آدرس کوتاه، ویرایش بخش نظرات و ... توانست در مدت کوتاهی، بالاترین تعداد کاربران را در فضای مجازی در اختیار بگیرد، به طوریکه گفته می شود سرویس «بلاگفا» پرمراجعه کننده ترین سیستم وبلاگ نویسی در کشور به شمار رفت.
با فعال شدن سرویس های مختلف وبلاگ نویسی در کشور، وبلاگ های متعددی در حوزه های علمی ، اجتماعی، دینی ، سیاسی و اقتصادی و ... در فضای مجازی ایران پدید آمدند که بدون هیچ محدودیتی کاربران آنها مطالب و نظرات خود را منتشر می کردند تا جایی که حجم وبلاگ های فارسی زبان در اینترنت به حدی رسید که بعد از وبلاگ های انگلیسی، پرتغالی و لهستانی، رتبه چهارم را در حوزه وبلاگ نویسی به خود اختصاص داد.
اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است، محتوای مطالب این وبلاگ هاست. فضای وبلاگی گذشته از اینکه حجم تعاملات اجتماعی را در فضای مجازی افزایش داده و ظرفیت انتشار ارزش های ایرانی و اسلامی را در اینترنت و فضای مجازی اجتماعی کشور فراهم ساخته است، به علت نامحدود بودن و گستردگی و همچنین عدم نظارت صحیح از سوی مراجع قضایی، سبب شده تا بستری مناسب برای انتشار مطالب غیراخلاقی و هجو و بعضاً ضد اسلامی در فضای مجازی ایران فراهم گردد.
با توجه به ضرورت و اهمیت مسئله ، در ادامه گزارش، سرویس بلاگفا را که بیشترین تعداد کاربران وبلاگی در کشور را تحت مدیریت خود قرار داده است، از جهت محتوای وبلاگ های آن مورد بررسی قرار می دهیم.

بلاگفا محملی برای فعالیت های ضد ارزشی
همانطور که قبلاً گفته شد، بلاگفا توانست با فراهم کردن امکاناتی چون درج آسان تصاویر، پیوندها و تغییر در رنگ یا اندازه نوشته ها، امکان انتخاب و استفاده از طرح ها و قالب های متنوع برای وبلاگ، امکان درج ادامه مطلب و نمایش متن کامل پست در یک صفحه دیگر و ... برای کاربران خود، گوی سبقت را از سایر سرویس های وبلاگی در کشور برباید و بالاترین تعداد کاربر را در اختیار گیرد.
مدیریت بلاگفا بدون هیچ محدودیتی ، وبلاگ های مختلفی را تحت پوشش فضای سایبری خود قرار داد، به طوریکه با نگاهی گذرا به وبلاگ هایی با آدرس بلاگفا (blogfa.com....) به خوبی انواع بلاگ ها را با دسته بندی مشخص در حوزه های اجتماعی، علمی، دینی ، سیاسی و ... مشاهده کرد.
گذشته از وبلاگ هایی که دارای مضامین علمی، اسلامی و ارزشی هستند ، اما بیشتر وبلاگ های تحت مدیریت بلاگفا، از نوع زرد هستند که بدون هیچ محدودیت قانونی از سوی بلاگفا، انواع مطالب را در حوزه های مختلف انتشار می دهند که بعضاً با ارزش ها و اصول اسلامی مغایرت دارد، به طوریکه رفته رفته چنین وبلاگ هایی در اینترنت بیشتر شده و غالب فضا های وبلاگی بلاگفا را تشکیل می دهند.
با توجه به اینکه تعدد چنین وبلاگ هایی در سطح فضای مجازی ایران می تواند فرهنگ و اصول و ارزش های دینی و اجتماعی کشور را مورد تهدید و چالش قرار دهد، لذا برای شناخت بیشتر چنین تهدیداتی، وبلاگ های زرد تحت مدیریت بلاگفا را که تعداد آنها به شدت افزایش یافته است در تقسیم بندی ذیل مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم:

وبلاگ های مبتذل
عمده بلاگ های زرد، تحت مدیریت بلاگفا، مبتذل و از نوع ... می باشند که با مضامین غیراخلاقی، فساد و بی بندوباری اخلاقی را در فضای اجتماعی مجازی کشور ترویج می دهند. این وبلاگ ها گذشته از اینکه روابط نامشروع را میان جوانان ایرانی با جذابیت خاصی فرهنگ سازی می کنند در یک گام خطرناکتر ، روابط نامشروع را با محارم ترویج می کنند، به طوریکه امروزه بیشتر وبلاگ های مبتذل، با انتشار داستانک های مبتذل و غیراخلاقی با مضامین و موضوعات مختلف در جهت عادی سازی و ترویج روابط نامشروع جوانان ایرانی با محارم خود قدم برداشته اند که این امر بطور اساسی کانون ارزشی جامعه و خانواده را در کشور مورد تهدید و چالش قرار داده است. این در حالی است که با کوچکترین جست وجویی در فضای اینترنت، تعداد بی شماری از چنین وبلاگ هایی با آدرس بلاگفا برای نتیجه جست وجو در صفحه اینترنت ظاهر می شوند.

وبلاگ های آموزشی غیر مجاز
اخیراً وبلاگ هایی در صفحه مجازی کشور پدید آمده اند که ظاهراً جنبه آموزشی دارند، اما در عمل مسائل مختلفی را که مغایر با ارزش های جامعه بوده و غیرقانونی است ترویج می دهند. از جمله موضوعاتی که چنین وبلاگ هایی با انتشار مطالب و راهنماهای آموزشی در جهت گسترش و فرهنگ سازی آنها فعالیت می کنند، آموزش چگونگی انجام سکس، شیوه های تولید و استفاده مواد افیونی، روش های چگونگی فعالیت در شرکت های هرمی، آموزش یادگیری عرفان های کاذب و منحط غربی و ضد اسلامی و ... می باشد. جالب توجه است که مدیریت بلاگفا به جای محدود و مسدود کردن آنها با تبلیغ در باکس های تبلیغاتی سایر وبلاگ ها از آنها حمایت می کند.

وبلاگ های سینمایی و هنری ضد ارزشی
بیشتر بلاگر هایی که در این حوزه در فضای بلاگفا فعالیت می کنند، در جهت تبلیغ و ترویج فیلم های غیرمجاز و ضد ارزشی هالیوودی و غربی حرکت می کنند، به طوریکه در وبلاگ های فوق، دانلود چنین فیلم هایی را به صورت رایگان در اختیار کاربران اینترنتی قرار می دهند.

وبلاگ های ضد اسلامی
در این روزها شاهد ظهور وبلاگ هایی با آدرس بلاگفا در فضای مجازی کشور هستیم که علاوه بر اینکه با انتشار مطالب و نوشته های گوناگون، ارزش های دینی و مذهبی کشور را مورد سوال قرار داده و به مقابله ایدئولوژیکی با آنها برخاسته اند، از طرفی با وقاحت تمام اعتقادات مذهبی منحرف و منحط از جمله بهاییت، وهابیت ، صوفی گری و ... را ترویج و تبلیغ می کنند.

وبلاگ های سیاسی ضد نظام
در سال های اخیر به دلیل عدم برخورد و نظارت جدی مدیریت بلاگفا، وبلاگ هایی با موضوع سیاسی در جهت مخالفت با نظام در فضای مجازی فعالیت می کنند. چنین وبلاگ هایی به شکل سازماندهی شده ای، عملکرد و فعالیت های دولت و نظام را چه در بعد داخلی وچه در بعد خارجی مورد سوال قرار داده و با فرافکنی درصدند تا در فضای سیاسی کشور بحران آفرینی کنند، به طوریکه این مسئله در تحولات پس از انتخابات به خوبی قابل مشاهده بود. در دوران پس از انتخابات، تعداد وبلاگ های وابسته به جریان فتنه آنقدر در فضای مجازی ایران افزایش یافته بود که اگر بگوییم بلاگفا در این دوران به عنوان کانون وبلاگ های ضد نظام در آمده بود، اغراق نکرده ایم. جای بسی تأمل است که مدیریت بلاگفا به جای مسدود کردن چنین وبلاگ هایی با گزینشی برخورد کردن ، برای وبلاگ های ارزشی و اصولگرا به طور مرموزی محدودیت و مشکل ایجاد می نمود.
این در حالی است که در کنار مدیریت و حمایت چنین وبلاگ هایی از سوی بلاگفا، مدیریت این سرویس جهت کسب درآمد و سود بیشتر به تبلیغات گسترده کالاهای تجاری غیرقانونی و قاچاق در باکس های تبلیغاتی وبلاگ ها تحت وب خود اقدام نموده که بیش از پیش ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور را مورد تهدید و چالش قرار داده است.
به هر حال گسترش چنین وبلاگ هایی درفضای مجازی ایران، مخالفت و اعتراض بخش گسترده ای از بدنه ارزشی کاربران اینترنتی را نسبت به بی توجهی و حمایت مدیریت بلاگفا از وبلاگ های ضد ارزشی و ضد اسلامی به دنبال داشت، اما مدیریت این سرویس علاوه بر اینکه هیچگونه واکنشی در برابر خواست کاربران خود مبنی بر برخورد جدی با وبلاگ های مبتذل و ضد ارزشی نشان نداد، بلکه در کمال تعجب و شگفتی اقدام به مسدود کردن و حذف کردن وبلاگ های اعتراض کننده و همچنین حذف وبلاگ های ارزشی نمود و در اقدامی وقیحانه تر، با استدلالات و توجیهات غیرمنطقی از وبلاگ های زرد و ضد ارزشی حمایت نمود. مدیریت بلاگفا در راستای حمایت از مطالب مروج فرقه های ضاله ای مانند صهیونیسم و بهائیت، در پاسخ به اعتراض کاربران ارزشی درخصوص فعالیت وبلاگ های ضد اسلامی در وبلاگ شخصی خود با تظاهر به نوع دوستی و دین گرایی علیه جمهوری اسلامی می نویسد: متأسفانه در سال های اخیر گاهی به بهانه مناقشات فلسطین و اسراییل و مبارزه با صهیونیسم، یهودیان تحقیر شده یا به آنها توهین شده است.»
همچنین مدیریت بلاگفا درخصوص اعتراض کاربران به فعالیت وبلاگ های ضد نظام و سیاسی در اظهارنظرهای تأمل برانگیز با بهانه قرار دادن بحث آزادی بیان بدون معیار و محدوده مشخص می گوید:«باید آزادی بیان وجود داشته باشد.»
با توجه به گستردگی وبلاگ های مبتذل و ضد اسلامی که عفت عمومی و ارزش های دینی جامعه را مورد تهدید قرار داده و همچنین حمایت سرویس های خدمات دهنده به آنها از جمله مدیریت بلاگفا که به لحاظ منافع پرسود و شخصی و احیاناً ملاحظات سیاسی! با وجود اعتراضات فراوان درخصوص مسدود و حذف کردن چنین بلاگ هایی سکوت کرده اند، ضرورت دارد تا مراجع ذی ربط نسبت به برخورد با این مسئله واکنش جدی نشان دهند.

منبع ص-صادق از مهرداد شکیب



نظرات دیگران: نظر محمود عراقی ::: دوشنبه 89/5/25::: ساعت 11:39 صبح

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 92
کل بازدید :1269108

>>امکانات این وبلاگ<<

وب خوان این وبلاگ

پروفایل این وبلاگ

عناوین مطالب بایگانی نشده

لینکستان این وبلاگ

خانه

راهنمای استفاده از این وبلاگ

دانلود برنامه های رادیو جوان

عناوین مطالب بایگانی شده

قوانین این وبلاگ

بخش متخلفین


>>نظر سنجی<<

پخش اینترنتی  زنده رادیو

پخش زنده ی رادیو جوان ورود به سایت رادیو جوان

پخش زنده ی رادیو قرآن ورود به سایت رادیو قرآن

پخش زنده ی رادیو معارف ورود به سایت رادیو معارف

پخش زنده ی رادیو ایران ورود به سایت رادیو ایران

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال اروپا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آمریکا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آسیا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو پیام ورود به سایت رادیو پیام

پخش زنده ی رادیو گفتگو ورود به سایت رادیو گفتگو

پخش زنده ی رادیو فرهنگ ورود به سایت رادیو فرهنگ

پخش زنده ی رادیو تجارت ورود به سایت رادیو تجارت

پخش زنده ی رادیو ندای اسلام ورود به سایت رادیو ندای اسلام

پخش زنده ی رادیو ورزش ورود به سایت رادیو ورزش

پخش زنده ی رادیو سلامت ورود به سایت رادیو سلامت


>پخش زنده رادیو استانی<

پخش زنده ی رادیو اصفهانپخش زنده ی رادیو اردبیلپخش زنده ی رادیو اراکپخش زنده ی رادیو ارومیهپخش زنده ی رادیو ایلامپخش زنده ی رادیو اهوازپخش زنده ی رادیو تهرانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو بجنوردپخش زنده ی رادیو زاهدانپخش زنده ی رادیو رشتپخش زنده ی رادیو خرم ابادپخش زنده ی رادیو سنندجپخش زنده ی رادیو ساریپخش زنده ی رادیو زنجانپخش زنده ی رادیو قزوینپخش زنده ی رادیو شیرازپخش زنده ی رادیو شهرکردپخش زنده ی رادیو مشهدپخش زنده ی رادیو کرمانشاهپخش زنده ی رادیو قمپخش زنده ی رادیو یاسوجپخش زنده ی رادیو همدانپخش زنده ی رادیو مهابادپخش زنده ی رادیو یزدپخش زنده ی رادیو سمنانپخش زنده ی رادیو خراسان جنوبیپخش زنده ی رادیو کرمانپخش زنده ی رادیو گلستانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو البرز


>> درباره خودم <<
محمود عراقی
اینجا محمودعراقی مینویسد و نقد میکند وگاهی نقل میکند وبه قول یک گوینده خوب گاهی غر هم میزند،میگویداگر این فعالیت در راستای ترویج فرهنگ عاشورا و انتظارفرج و مقابله با جنگ نرم دشمنان اسلام و نظام و به عنوان سرباز سایبری آقا باشد همه اش عبادت است ،عاشق رادیو است،میگوید از دوران کودکی رادیو گوش میداد و کودکی اش روی موج AM گذشت و نمیدانست موج FM هم وجود دارد چون رادیو جیبی اش فقط موج AM را داشت. از سال 84 به صورت اتفاقی موج FM را پیدا کرد و بر اساس کیفیت خوب صدا و کیفیت خوب برنامه ها کلی شگفت زده شد و رادیو جوان را پیدا کرد.از آن زمان به بعد تمام وقت شنونده شبکه رادیویی جوان شد و در یکم اسفندماه سال 1390 به عنوان شنونده منتخب رادیو جوان معرفی شد و در 28 خردادسال 1391 افتخار داشت سایت رادیو جوان را افتتاح کند، میگوید رادیو تنها رسانه ای است که به مخاطب احترام میگذارد ،گاهی وقت ها به آینده ی رادیو خوش بین نمی شود و میگوید ممکن است رادیو در دنیای دیجیتال آینده گم شود، علیرغم تصور خیلی ها اصلا علاقه ای به کار در رادیو ندارد چون معتقد است شنونده حرفه ای رادیو بودن و کارمندرادیو جدا از یکدیگر هستند،اما اگر روزی چرخه روزگار چرخید و افتاد وسط رادیو دوست دارد سردبیر باشدمیگوید هدف(به کسر ف) رادیو قرآن و معارف است ، معتقد است رادیو جوان هر روز در حال شکوفایی و پیشرفت است، از رادیو جوان فعلا برنامه های چهل تیکه/با من حرف بزن/دوشنبه ها با شما/فکری از جنس بلور/ پلاسما / کافه رادیو/ واژه ها / آهای دلای با وضو/ بعضی از اینجا شب نیست ها / صدای شکفتن / صبح دانش / کسی صدام میزنه / معمولی نیست / من و جوان / یک سبد ترانه / سبقت آزاد / شنیده میشوید / پاتوق شبانه / بند کفشتو محکم کن/ الفبای جوانی/ آتش پنهان / در کوچه آفتاب / آبی تر ازسپید را دوست دارد و از میان گویندگان آقا، طوفان مهردادیان و از خانمها مریم واعظ پور/ مهرگان سوادکوهی / زهره هاشمی / لاله اکبری / خانم جعفرپور و خانم توکل را اختصاصا دوست دارد و از سردبیرها حامد مرادیان و شهاب نادری و مجتبی امیری و نرگس فتحی و وحید یامین پور را دوست دارد

>> پیوندهای روزانه <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
به نام خدا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<

>>هدیه وبلاگ<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>آمار وبلاگ<<

>>رتبه ی وبلاگ<<

>>طراح قالب<<
تحلیل آمار سایت و وبلاگ