سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند در روز قیامت، بی سوادان را ازچیزهایی معاف می دارد که دانشمندان را از آنها معاف نمی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
به نام خدا

تورم چیست
  تورم اصولا یک پدیده پولی است که با افزایش سریعتر حجم پول نسبت به تولیدات به وجود می آید
با توجه به وقایع اخیر ، سرمایه گذران نگران برخی از اقدامات اقتصادی دولت جدید هستند ، از هنگام انتخابات، شعارهایی از قبیل پول نفت را سر سفره مردم بایدآورد مطرح بوده است، در ادامه یکایک عوامل موثر بر نقدینگی و تورم را بررسی و نقد می کنیم.
تزریق در آمد های ارزی حاصل از فروش نفت به جامعه( افزایش نقدینگی، تورم زا )
تزریق درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت به جامعه است که خود... افزایش نقدینگی در جامعه محسوب می شود همانطور که سرمایه گذاران محترم اطلاع دارند هر سال ما شاهد افزایش نقدینگی از سوی بانک مرکزی هستیم درآمد های نفتی نیز اگر خواسته شود که برای جبران کسری بودجه و یا سایر بهانه های دیگر دولت وارد چرخه پولی شود ، در اصل شاهد افزایش مجدد نقدینگی در هر سال هستیم که خود عاملی است به تشدید افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم. یعنی دولت با این رفتار خود به افزایش تورم کمک می کند . بررسی های انجام شده حاکی از عدم استفاده بهینه از صندوق ذخیره ارزی ( حاصل از درآمد های فروش نفت ) است. زیرا زمانی که صندوق ذخیره ارزی شکل گرفت برای اهداف دیگری بوجود آمد اما در حال حاضر شاهد هستیم مقاصد آن تغییر کرده است .
· افزایش نقدینگی توسط بانک مرکزی ( افزایش نقدینگی، تورم زا )
دولت قبل از پایان سال از طریق ایجاد نقدینگی تا حدودی کسری بودجه را تامین نموده و نقدینگی را بالا می برد. اعتبارات و پرداخت های بانک مرکزی و سیستم بانکی( افزایش نقدینگی، تورم زا )
اعتبارات و پرداخت های بانک مرکزی و سیستم بانکی منجر به افزایش پایه پولی و خلق پول و افزایش نقدینگی می گردد. طبق برآوردهای موجود، پرداخت های بانک مرکزی و اعتبارات اعطایی آن با ضریب حدود 5/3 به افزایش نقدینگی منجر می شود.
رعایت برخی موارد در تسهیلات و اعتبارات، ارزیابی طرح های موجه، اعتبارسنجی مشتریان و جدیت بیشتر در وصول مطالبات از مشتریان، از مدیران بانک ها اعم از خصوصی یا دولتی خواسته شود و مدیریت نظارت بر بانک ها، برنامه ریزی دقیق و جدی تری نسبت به حسن اجرای این مصوبات بنماید و ضمانت اجرای کامل و صحیح آنها را، استفاده از ابزارهای قانونی مربوطه تأمین کند.
کاهش نرخ سود بانکی و بالا رفتن تقاضا برای دریافت تسهیلات بانکی علاوه بر افزایش میزان نقدینگی در بازار، تشدید نرخ تورم را در پی خواهد داشت.بنابر این با توجه به مطالب فوق کاهش نرخ تسهیلات بانکی ، با کاهش نقدینگی و تورم منافات دارد . استقراض بیش از حد دولت از بانک مرکزی ( افزایش نقدینگی، تورم زا )
ارتباط بودجه دولت و میزان نقدینگی ناسالم است و استقراض بیش از حد دولت از بانک مرکزی در عمل تورم را بر جامعه تحمیل می کند. برای کنترل میزان تورم فعلی باید تاثیر استقراض دولت از نظام بانکی در منحنی عرضه و تقاضای منابع مالی ، متناسب شود
· سیاست های پولی انبساطی ( افزایش نقدینگی، تورم زا )
سیاست های پولی انبساطی دلیل افزایش نقدینگی و نرخ تورم در کشور است .
· کسری بودجه دولت( افزایش نقدینگی، تورم زا )
مهمترین علت افزایش قیمت ها در ایران کسری بودجه دولت است .وقتی دولت قبل از پایان سال از طریق ایجاد نقدینگی کسری را تامین نموده و نقدینگی را بالا می برد، طبیعتا بعد از عید باید منتظر تورم باشد. به نظر می رسد در سال گذشته (1383) بالاتر از ?? درصد به دلیل کسری بودجه ایجاد نقدینگی شده باشد بنابراین طبیعی است بعد از ایجاد این نقدینگی، آثار آن نمایان خواهد شد. در برنامه سوم توسعه برای جلوگیری از افزایش نقدینگی راهکار موثری پیش بینی نشده است و اعلام کرده اند قیمت خدمات دولتی باید کنترل شده و از ?? درصد بالاتر نرود، که این امر سبب ایجاد تورم شده و در عین حال دستگاه های دولتی تولیدکننده خدمات و کالا مانند هواپیمایی، راه آهن و نیروگاه ها نیز دچار تنگنا و مشکل مالی شده اند و از تورم نیز جلوگیری نشده است.
تا موقعی که دولت و قوانین مجلس اجازه افزایش نقدینگی را می دهد بانک مرکزی نمی تواند از این مساله جلوگیری کند و ابزارهای مقابله با این تصمیمات را در اختیار ندارد.جنبه روانی در افزایش قیمت ها دخیل نیست و افزایش قیمت بنزین نیز تاثیری در افزایش نرخ تورم ندارد. اقدامات کنترل مستقیم و اداری برای جلوگیری از افزایش قیمت ها نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ جای دیگر اثر مثبتی به همراه نخواهد داشت و تا زمانی که اصل موضوع یعنی رشد نقدینگی حل نشود، اقدامات جانبی که بعضا موجب اختلال در پروسه اقتصاد کشور نیز می شود مشکلی را حل نخواهد کرد. گمان می کنم دولت، وزرا و برخی از نمایندگان نیز می دانند که این اقدامات نتیجه ای ندارد اما به دلیل جنبه های سیاسی و این که نشان دهند که پیگیر معضل هستند این کارها را انجام می دهند که نه تنها جنبه مثبت را در پی ندارد بلکه ممکن است تبعات منفی را به همراه داشته باشد.·
چاپ اوراق مشارکت بانک مرکزی ( کاهش نقدینگی، مقابله با تورم
این روش برای کاهش اثر نقدینگی مؤثر و کارساز است. لیکن روشی بسیار پرهزینه است و هزینه آن با نرخ بسیار سنگین 17 درصد یا 15 درصد روزشمار به صورت تجمیعی و روز افزون به ترازنامه بانک مرکزی فشار می آورد و عملا از درآمد دولت می کاهد و خود منجر به کسری بودجه دولت و تشدید عوامل تورم زا می گردد و در یک پیش بینی میان مدت، پرداخت هزینه آن توسط بانک مرکزی، غیرعملی خواهد شد. یکی دیگر از مشکلات انتشار اوراق مشارکت هزینه های چاپ و توزیع و تبلیغ آن و در نهایت مهمترین اثر منفی انتشار این اوراق، کاهش انگیزه سرمایه گذاری در جامعه و سوق دادن منابع و سرمایه های اشخاص حقیقی و حقوقی به خرید اوراق مشارکت و بهره برداری از مزایای قابل توجه آن از جمله سود بالا، نقدپذیری فراوان، مالیات صفر و ریسک پذیری صفر است.
افزایش ذخیره( سپرده) قانونی بانک ها ( کاهش نقدینگی، مقابله با تورم )
افزایش سپرده یا ذخیره قانونی بانک ها برای کاهش حجم نقدینگی کارسازتر و ارزان تر و کم ضررتر است . بر اساس این پیشنهاد، میزان افزایش سپرده قانونی و نرخ سود پرداختی به بانک ها، می تواند بررسی شده و با افزایش سود پرداختی به سپرده قانونی بانک ها از 9 دهم درصد به عدد بالاتری مثل سه تا پنج درصد، استفاده کرد. می توان از این ابزار بهره مند شد و همکاری و مشارکت بیشتر بانک ها را به دست آورد. در صورت اجرای این پیشنهاد یکی از نتایج مثبت آن، این است که با «یک واحد» نقدینگی، که از طریق سپرده قانونی جمع می شود، معادل 5/3 برابر آن از نقدینگی جامعه کاسته می شود و اثرات سوء انتشار اوراق مشارکت را ندارد، بانک ها هم با اجرای این روش به طور طبیعی به سمت مدیریت بهتر وجوه خود هدایت خواهند شد
راه های جلوگیری از افزایش و کنترل نرخ تورم
مشکل تورم را به این سادگی و با تصمیمات موضعی نمی توان برطرف کرد باید سیستم بودجه کشور تنظیم و تصحیح شود و درآمدهای دولت بر مبنای درآمدهای واقعی که از داخل اقتصاد جمع آوری می شود تعیین شود. همچنین بودجه و هزینه دولت در حد درآمدهای آن قرار گیرد تا زمینه ثبات قیمت ها در کشور فراهم شود. تا زمانی که این اتفاق نیافتد جلوگیری از افزایش سطح قیمت ها میسر نخواهد بود. بانک مرکزی باید مستقل بوده و وظیفه کنترل سطح قیمت ها به این بانک واگذار شود. همچنین بانک مرکزی باید اختیار اعمال سیاست های پولی را داشته باشد و کسی در کار آن دخالت نکند همانطور که در دنیا مرسوم است هدف کلی بانک مرکزی توسط قانونگذار تعیین می شود و دخالتی در امور آن صورت نمی گیرد تا این بانک بتواند هدف کلی ترسیم شده راپیگیری کند و در مقابل نتایج حاصل شده پاسخگو باشد .
دیگر راهکار برای جلوگیری از تورم اینکه، بودجه دولت باید سروسامان یابد و درآمدهای دولت، درآمدهای تزریقی نباشد بلکه این درآمدها از داخل جامعه جمع آوری شده باشد. موضوعی که درحال حاضر اکثر اقتصاددانان با آن مخالف هستند این است که درآمدهای دولت یا از طریق درآمد نفت و یا ایجاد پول جدید تزریق می شود. بهتر است که این درآمدها از طریق انواع مالیات از قبیل مالیات بر درآمد ثروت و مصرف کالاهای لوکس تامین شود که آثار ضدتورمی دارد ولی متاسفانه کسانی که در مناصب تصمیم گیری قرار دارند خود بعضا ذینفع بوده و علاقه ای به پرداخت مالیات ندارند و در نتیجه این امور را به نحو موثر پیگیری نمی کنند.
· اگر بتوانیم هزینه‌های جاری دستگا‌هها که به دلیل متورم شدن دولت به شدت بالا رفته است را کنترل کنیم. مطمئنا رشد نقدینگی پایین می آید و تورم کنترل می‌شود.
· انضباط مالی از طریق تنظیم صحیح بودجه بهترین راه‌حل برای کنترل تورم در کشور است و از آن جایی که دولت باید از این طریق هزینه‌ها را تامین کند، افزایش قیمت‌ها امری کاملا بدیهی است.
· دولت درآمد نفتی خود را به بانک مرکزی می‌فروشد و ریال حاصله را به عنوان درآمد دولت ثبت و از طریق بودجه عمومی دولت به جامعه تزریق می‌کند و این منابع موجب افزایش (پایه پولی) و نقدینگی می‌شود که تورم را به دنبال خواهد داشت. دولت باید درآمد حاصل از صادرات نفت را به‌طریقی تبدیل به ریال کند که موجب افزایش پایه پولی نشود مثلا آن را به بانک‌های تجاری کشور بفروشد و ریال وصولی از این محل را هزینه کند و به این وسیله از افزایش پایه پولی و نقدینگی ناشی از تبدیل ارز نفتی به ریال بر بودجه عمومی دولت جلوگیری نماید.
· دولت برای جمع‌کردن و محدودکردن نقدینگی اضافی مجبور است برخی اقدامات مثل فروش اوراق مشارکت و اتخاذ برخی سیاست‌های انقباضی، نقدینگی اضافی را جمع آوری کند. لازمه توفیق در جمع کردن نقدینگی این است که شرایط و منافع و سود اوراق مشارکت را به میزان قابل توجهی بالا ببرند. این کار خود (هزینه فرصت)را برای سرمایه‌گذاران بالا می‌برد و موجب کاهش رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود. مثلا در وضع فعلی، سود 17درصد خالص و بدون مالیات و بدون ریسک و قابل نقد کردن در هر لحظه، معادل یک بازدهی 33درصد در یک طرح صنعتی است و در چنین شرایطی هیچکس منابع و سرمایه خود را در پروژه‌ای که بازده کمتر از 33درصد داشته باشد، سرمایه‌گذاری نمی‌کند. دستیابی به هدف مقدس کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بدون کنترل تورم و اصلاح سیاست‌های مالی بودجه‌های دولت وسیاست‌های پولی بانک مرکزی امکان پذیر نیست .
اگر بخواهیم در کوتاه مدت و به صورت دستوری، در شرایطی که نرخ تورم ثابت است یا افزایش می‌یابد، نرخ سود سپرده‌ها را کاهش دهیم مردم سپرده‌های خود را از بانک خارج می‌کنند از سوی دیگر چنانچه نرخ سود تسهیلات کاهش یابد اما سود سپرده‌های تغییر نکند بانک‌ها قادر به ادامه ارائه تسهیلات نخواهند بود البته در این حالت بانک می‌تواند برای تحمل زیان خود بخشی از مابه‌التفاوت را از محل صرفه جویی در هزینه‌های جاری و عملیاتی تامین کنند اما این اقدام هر چند خوب است اما کافی به مقصود نیست و درصورت کاهش نرخ تسهیلات بدون تغییر در سود سپرده‌ها، ما در یک مدت کوتاه شاهد مجموعه‌ای از بانک‌های زیان ده خواهیم بود. به گفته وزیر سابق اقتصاد اگر سود تسهیلات کاهش یابد و مابه‌التفاوت سود سپرده‌ها توسط دولت و به صورت یارانه بانک‌ها پرداخت شود، بار سنگین و حجیم مالی جدیدی به دولت برای پرداخت یارانه تحمیل می‌شود که تامین آن بار برای کل تسهیلات بانکی نه مقدور است و نه به مصلحت، چرا که این اقدام افزایش کسری بودجه، هزینه‌های دولت و تورم را در پی دارد.
یا این که تورم عبارت است از افزایش حجم پول در گردش در دست مردم نسبت به بازار که این مسئله در حالت کلی با افزایش مزایده ها و سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی و دستور به بانکها در جذب پولها و نقدینگی مردم برای جلوگیری از تورم و رکود اقتصادی وکنترل آن



نظرات دیگران: نظر محمود عراقی ::: یکشنبه 87/2/8::: ساعت 1:46 صبح

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 46
بازدید دیروز: 141
کل بازدید :1268810

>>امکانات این وبلاگ<<

وب خوان این وبلاگ

پروفایل این وبلاگ

عناوین مطالب بایگانی نشده

لینکستان این وبلاگ

خانه

راهنمای استفاده از این وبلاگ

دانلود برنامه های رادیو جوان

عناوین مطالب بایگانی شده

قوانین این وبلاگ

بخش متخلفین


>>نظر سنجی<<

پخش اینترنتی  زنده رادیو

پخش زنده ی رادیو جوان ورود به سایت رادیو جوان

پخش زنده ی رادیو قرآن ورود به سایت رادیو قرآن

پخش زنده ی رادیو معارف ورود به سایت رادیو معارف

پخش زنده ی رادیو ایران ورود به سایت رادیو ایران

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال اروپا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آمریکا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آسیا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو پیام ورود به سایت رادیو پیام

پخش زنده ی رادیو گفتگو ورود به سایت رادیو گفتگو

پخش زنده ی رادیو فرهنگ ورود به سایت رادیو فرهنگ

پخش زنده ی رادیو تجارت ورود به سایت رادیو تجارت

پخش زنده ی رادیو ندای اسلام ورود به سایت رادیو ندای اسلام

پخش زنده ی رادیو ورزش ورود به سایت رادیو ورزش

پخش زنده ی رادیو سلامت ورود به سایت رادیو سلامت


>پخش زنده رادیو استانی<

پخش زنده ی رادیو اصفهانپخش زنده ی رادیو اردبیلپخش زنده ی رادیو اراکپخش زنده ی رادیو ارومیهپخش زنده ی رادیو ایلامپخش زنده ی رادیو اهوازپخش زنده ی رادیو تهرانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو بجنوردپخش زنده ی رادیو زاهدانپخش زنده ی رادیو رشتپخش زنده ی رادیو خرم ابادپخش زنده ی رادیو سنندجپخش زنده ی رادیو ساریپخش زنده ی رادیو زنجانپخش زنده ی رادیو قزوینپخش زنده ی رادیو شیرازپخش زنده ی رادیو شهرکردپخش زنده ی رادیو مشهدپخش زنده ی رادیو کرمانشاهپخش زنده ی رادیو قمپخش زنده ی رادیو یاسوجپخش زنده ی رادیو همدانپخش زنده ی رادیو مهابادپخش زنده ی رادیو یزدپخش زنده ی رادیو سمنانپخش زنده ی رادیو خراسان جنوبیپخش زنده ی رادیو کرمانپخش زنده ی رادیو گلستانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو البرز


>> درباره خودم <<
محمود عراقی
اینجا محمودعراقی مینویسد و نقد میکند وگاهی نقل میکند وبه قول یک گوینده خوب گاهی غر هم میزند،میگویداگر این فعالیت در راستای ترویج فرهنگ عاشورا و انتظارفرج و مقابله با جنگ نرم دشمنان اسلام و نظام و به عنوان سرباز سایبری آقا باشد همه اش عبادت است ،عاشق رادیو است،میگوید از دوران کودکی رادیو گوش میداد و کودکی اش روی موج AM گذشت و نمیدانست موج FM هم وجود دارد چون رادیو جیبی اش فقط موج AM را داشت. از سال 84 به صورت اتفاقی موج FM را پیدا کرد و بر اساس کیفیت خوب صدا و کیفیت خوب برنامه ها کلی شگفت زده شد و رادیو جوان را پیدا کرد.از آن زمان به بعد تمام وقت شنونده شبکه رادیویی جوان شد و در یکم اسفندماه سال 1390 به عنوان شنونده منتخب رادیو جوان معرفی شد و در 28 خردادسال 1391 افتخار داشت سایت رادیو جوان را افتتاح کند، میگوید رادیو تنها رسانه ای است که به مخاطب احترام میگذارد ،گاهی وقت ها به آینده ی رادیو خوش بین نمی شود و میگوید ممکن است رادیو در دنیای دیجیتال آینده گم شود، علیرغم تصور خیلی ها اصلا علاقه ای به کار در رادیو ندارد چون معتقد است شنونده حرفه ای رادیو بودن و کارمندرادیو جدا از یکدیگر هستند،اما اگر روزی چرخه روزگار چرخید و افتاد وسط رادیو دوست دارد سردبیر باشدمیگوید هدف(به کسر ف) رادیو قرآن و معارف است ، معتقد است رادیو جوان هر روز در حال شکوفایی و پیشرفت است، از رادیو جوان فعلا برنامه های چهل تیکه/با من حرف بزن/دوشنبه ها با شما/فکری از جنس بلور/ پلاسما / کافه رادیو/ واژه ها / آهای دلای با وضو/ بعضی از اینجا شب نیست ها / صدای شکفتن / صبح دانش / کسی صدام میزنه / معمولی نیست / من و جوان / یک سبد ترانه / سبقت آزاد / شنیده میشوید / پاتوق شبانه / بند کفشتو محکم کن/ الفبای جوانی/ آتش پنهان / در کوچه آفتاب / آبی تر ازسپید را دوست دارد و از میان گویندگان آقا، طوفان مهردادیان و از خانمها مریم واعظ پور/ مهرگان سوادکوهی / زهره هاشمی / لاله اکبری / خانم جعفرپور و خانم توکل را اختصاصا دوست دارد و از سردبیرها حامد مرادیان و شهاب نادری و مجتبی امیری و نرگس فتحی و وحید یامین پور را دوست دارد

>> پیوندهای روزانه <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
به نام خدا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<

>>هدیه وبلاگ<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>آمار وبلاگ<<

>>رتبه ی وبلاگ<<

>>طراح قالب<<
تحلیل آمار سایت و وبلاگ