سفارش تبلیغ
صبا ویژن
این تویی که اغیار را ازدل های دوستانت زدودی ... و چون عالَم ها آن را وحشت زده کند، تو همدم آنانی . [امام حسین علیه السلام ـ در دعای روز عرفه ـ]
به نام خدا

محور های برنامه سازی در شبکه رادیویی جوان

الف) محورهای ایمان و معرفت
ایمان و معرفت، یکی از محورهای اصلی برنامه ریزی شبکه جوان محسوب می شود.زیرا دین و مذهب، نقش مهمی در شکل گیری شخصیت جوانان دارد و در پیشبرد اهداف آنان، مؤثر است.از اینرو و اگر جوانان در این دوره، درست راهنمایی شوند بیشتر از دیگر دوره های زندگی خود در کسب معارف دینی سعی و کوشش خواهند کرد.
ب)محور اخلاق و معنویت :
عصر حاضر، عصر تنزل ارزش ها به ویژه ارزش های اخلاقی است.در جوامع کنونی مفاهیم ارزشی اعتبار خودرااز دست داده اند. مفاهیمی از قبیل آزادی و عدالت اجتماعی مورد تعبیر و تفسیرهای مختلفی فرار گرفته اند و بعضاً به مفاهیمی کاملاً متضاد تبدیل شده اند. بنابراین شاید اغراق نباشد که بگوییم انسان معاصر بیش از پیش به رعایت دقیق ارزشهای دینی و اخلاقی نیازمند است تاخویشتن را از شر بیگانگی رها ساخته واز سلامت روانی بهره مند گردد.
براساس تحقیقات انجام یافته، می توان چنین گفت که در جامعه دو دسته ارزش عمده موجود است. یک دسته ارزشهای سنتی که ریشه در فرهنگ جامعه دارد و دیگری ارزشهای پیش بینی نشده که قبلاًوجود نداشته و مقتضایت زمان،آنها را برای فرد، جالب و دارای کشش نموده است.
آنچه که اصطلاحاًتضاد بین نسل ها یا «شکاف بین نسلها »نامیده می شود در واقع بیانگر تفاوت سیستم ارزشی جوانان با بزرگسالانی است که به آداب و رسوم گذشته پای بند هستند.
جوانان،امروزه تحت تهاجمات بی وقفه مکاتبات غیر الهی غرب قرار دارند، مکاتبی که براساس اصالت فرد (اومانیسم )، ودر نهایت جدایی انسان از مبدالایزال الهی بنا شده اند و برای ادامه حیات در جهانی که خدا در آن سپرده شده است، دست آویزی به نام «آرمان اخلاقی »را علم کرده اند.حال در این دوران که به اعتقاد روانشناسان، قوه ادراک اخلاقی جوانان رو به افزایش می گذارد باید به بسط و گسترش مفاهیم اخلاقی مبتنی بر دستورات مکتب انسان ساز اسلام همت گمارد و در این راستا، داوری اخلاقی جوانان را نیز تقویت نمود. رشد خود آگاهی، تبیین کرامت و شرافت ذاتی و راههای خود سازی و دستیابی به آرامش روحی، روانی در مسیر تکامل اخلاقی، در سایه تعالیم الهی اسلام،از جمله اهدافی است که در این محور باید مد نظر اندیشمندان قرار گیرد.البته همواره باید به این نکته مهم توجه کرد که تنها آموزش اخلاقی دینی، جوانان را متدین و متحلق به اخلاق انسانی و الهی نمی کند، بلکه عوامل متعددی نظیر محیط زندگی، ارائه الگوهای عملی در این زمینه، حائز اهمیت ویژه ای می باشد. در این راستا محور قرار دادن ارزشهایی چون معرفت نفس، تزکیه و تقوا، رشد خودسازی، آداب معاشرت، اغتنام فرصت، الگوها و اسوه ها، تألیف قلوب، ...می تواند ما را در رساندن به مقصد یاری دهد.
ج)محور تعلیم و تربیت
در باب تعلیم و تربت باید به این موضوع اشاره کرد که مطابق نظر اسلام،اهتمام به پرورش فکری و عقلانی جوانان می تواند به عنوان یکی از عوامل بازادارنده از گرایشات انحرافی عمل نماید و از طرفی با جهت دار کردن دقیق تر نظام الهی خلقت و هدفمند نمودن زندگی را باز کرد.
از طریق توجه به قوه عقل و پرورش آن است که تفکر، تذکر و تنبه در فرد حاصل می گردد.تنبه و تفکری که اساس عملکرد اجتماعی جوانان را بنیان می نهد.از اینرو و تقویت روحیه تفکر در جوانان و ترغیب آنان در جهت تحقیق و مطالعه هر چه بیشتر، همراه با فراهم نمودن زمینه ها و شناساندن روش های تحقیق و مطالعه، در هدایت نسل جوان به سوی آرمانهای متعالی زندگی انسانی بر مبنای تعالیم آسمانی اسلام، بسیار مؤ ثر و ضروری است.فلسفه تعلیم و تربیت، تفکر و تذکر، حیات طیب و معقول، ارتقای معرفت و فرهنگ مطالعه، تضارب آرا و و تعالی افکار، دانش و ارزش از جمله مقولاتی که می توانند ما را در رسیدن به محور مذکور رهنمون گردند.
د)محور تدبیر و سیاست :
آنچه که در عرصه سیاست، همواره می کوشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، توجه به معنای ملازمت دین وسیاست است.تشریح این واقعیت که حاکم مطلق و واقعی جهان، خداوند است و توجه به اینکه پیامبر اکرم (ص)نخستین بنیانگذار جامعه اسلامی است در روشن نمودن این تلازم مفید و ضروری است.
تعالیم سنتی اسلام درباره سیاست، همواره می کوشد تا به سرمشقی که پیامبر اکرم (ص)باقی نهاده است راه ببرد و در پی آن است که حکومت جامعه بشری را با تعالیم دینی متخذ از قرآن مربوط سازد. به این ترتیب با ارائه یک بینش اعتقادی صحیح و در پی آن، تقویت بینش سیاسی جوانان و آشنا ساختن آنها با شیوه های تحلیل سیاسی و تصریح و توجیه ملازمات دین و سیاست و تبیین نقش ولایت و رهبری در پیشبرد جامعه اسلامی بسوی سعادت و صلاح، می توان عرصه فعالیت های سیاسی جوانان را مبتنی بر احکام حقه الهی گسترش داد و از آنها دژی مستحکم جهت حفاظت از حریم آرمانهای الهی ساخت و ارکان حکومت اسلامی را تثبیت نمود.
محورهای ولایت ورهبری، دیانت و سیاست، آزادگی و آزادیخواهی، پاسداری از آرمانهاروحیه نقادی و سیاست جهانی از جمله مواردی است که در ارتقای بینش سیاسی جوانان نقش مهمی را به عهده دارد.
ه)محور فرهنگ و تمدن :
فرهنگ الهی که دین اسلام مبلغ آن است، بیش از همه فرهنگهای بشری واجد ویژگی های ممتاز و برجسته است.اسلام، تنها یک دین نیست بلکه مبنای تمدن پهناوری است که از شرق تا غرب عالم گسترده شده است و نژادهای کثیری از عرب، فارس، هندی، پاکستانی، ترک، چینی، و اروپایی و ملیت های دیگری را در سرتا سر زمین، در برگرفته است.
سنت و دستاوردهای فکری این تمدن،از غنی ترین سنت های فکری در میان تمامی تمدنها جهان است.لذا ضروری است تا به حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و نیز تاثیر آن در شکل گیری فرهنگ ایران نظر افکنیم و آنرا از جنبه های مختلف، مورد بحث و بررسی قرار دهیم. طرح مقولات وحدت ملی و مذهبی، مشاهیر و فرزانگان، ملل و نحل، تبادل و تقابل فرهنگی،اسطوره شناسی، عبرت آموزی و حاکمیت ارزش ها، در جهت آشنایی جوانان با فرهنگ و تمدن مؤ ثر می باشد.
و)محور خانواده و ازدواج :
فرآیند بلوغ، یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی هر فردی است. در این دوران، فرد تمایلات و رغبت های خاصی دارد که از بین این تمایلات، میل و رغبت جنسی و نحوه واکنش فرد در مقابل این گرایش غریزی، نقش مهمی را در سلامت روانی و جسمس او ایفا می کند.تشکیل خانواده، ادامه زندگی خانوادگی سالم، و تربیت فرزندان صالح، همگی با میل جنسی در ارتباط تنگاتنگ می باشند.
بدیهی است موفقیت جوانان در برخورد با مسائل مذکور، بیش از هر چیز به میزان آگاهی و تربیت خاص آنان بستگی دارد.در این زمینه جوانان نیازمند فراگیری اصولی می باشند که اهم آن عبارتند از :
1)هدایت و ارضای صحیح و مشروع میل جنسی، تشکیل خانواده، مطابق با مفاهیم.
2)معیارهای گزینش همسر در تشکیل خانواده از نقطه نظرات مختلف روانی، ذهنی عاطفی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی.
3)تأمین شرایط زندگی خانوادگی سالم.
4)انتخاب صحیح همسر و تشکیل خانواده.
ترویج فرهنگ ازدواج، آشنایی با حقوق خانواده سالم و روشهای تحکیم خانواده در ارتقای بینش فرهنگی -اجتماعی جوانان مؤ ثر است.
ز)محور روابط و مناسبات انسانی:
اسلام به تشکیل جامعه ای نظر دارد که در آن روابط نزدیک و صمیمانه ای میان اعضای جامعه برقرار باشد.روابطی که از سویی بر پایه بندگی خداوند و تولی و تبری بنا شود و از سویی دیگر بر پیوند های صمیمانه اخوت میان همه افراد جامعه استوار گردد.
بدیهی است جوانان (بعنوان بازوان پر قدرت یک جامعه اسلامی )نقش عمده ای در شکل گیری روابط و انسانی سالم و الهی خواهند داشت.
طرح مقولات تولی و تبری، دشمن شناسی، آئین دوستی، صلح و نوعدوستی، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و شهادت و ارتباط مردمی در تحکیم روابط و مناسبات انسانی نقش زیر بنایی دارد.
ح)محور تلاش و سازندگی :
برای جوانان، آمادگی در جهت انتخاب و احراز شغلی مناسب و کسب اطمینان از استقلال اقتصادی خود، امری ضروری است.
شبکه جوان براساس تعلیم و تبلیغ فرهنگ کار و ابتکار، با ارائه راهنمایی های لازم جهت شناسایی مشاغل مختلف و انطباق آنها با هواست و استعدادجوان، نقشی اساسی در بهبود وضعیت اشتغال جوانان ایفا می کند.
گسترش فرهنگ کار و ابتکار، فرهنگ بسیجی، جهاد ملی، خود اتکایی، مهارتهای شغلی فرهنگ تولید، قناعت و مناعت در شکل گیری روحیه تلاش و سازندگی در جوانان تأثیر به سزایی دارد.
ط)محور تعاون و تعهد اجتماعی:
زندگی اجتماعی انسان طبعاًرفتارهای اورا تحت تاثیر قرار خواهد داد.جوانان جهت بهره مندی از رشد اجتماعی مطلوب، واجد نیازهایی هستنداز جمله :
- یادگیری مهارتهای معاشرت با دیگران و برقراری روابط مطلوب با آنها.
- خدمت به دیگران و تقدیر از هدمات سایرین و مواردی از این قبیل.
لذا هر نوع اقدام آموزشی و یا اجرایی در جهت بهبود حسن تعاون و تعهد اجتماعی جوانان، باید در مسیر رفع چنین نیازهای صورت بگیرد.
آشنایی با مفاهیم تعهد اجتماعی، حقوق و تکالیف، نظم و انظباط، مشورت و شورا همبستگی و هم نوایی، خدمت، ایثار، عدالت اجتماعی در تقویت روح تعاون و تعهد اجتماعی مؤ ثر است.
ی)محور علوم و فنون :
بیان تاریخ علم و آشنایی با روش تحقیق دانشمندان در پژوهش های علمی و فنی (در جهت گسترش تحقیقات علمی، به ویژه در زمینه علوم پایه )راهگشای نسل جوان در کسب و بکارگیری علوم و فنون امروزی است.
شناخت مبانی علم، تاریخ علوم پایه، روش شناسی، تحقیقات کاربردی، احیاءصنایع ملی علم و تکنولوژی معاصر در کسب و به کارگیری علوم و فنون مختلف مؤثر است.
ک)محور خلاقیت و ابتکار :
تجربیات نشان داده است که نوجوانان و جوانانی که در تحصیل، کار یا تفریح، به خلاقیت تشویق شده اند احساس فردیت و هویت خواهند نمود.بنابراین، لزوم تقویت روحیه خلاق و بارورجوانان و هدایت استعدادها و نبوغ ذاتی آنها در جهت کشف روابط میان پدیده ها و شناخت شگفتی های آفرینش به خوبی روشن می گردد.
آشنایی جوانان با شگفتی های آفرینش استعدادهای درخشان، خلاقیت ونوآوری این استعدادها، تعیم ابتکار، جوشش و کوشش، آفرینش های علمی، استقرار معزها، موجب تشویق آنان به خلاقیت و ابتکار می گردد.
ل)محور ادب و هنر :
اسلام تمدن را پدید آورده که در آن، هنر، همواره جایگاهی مهم و مرکزی دارد.از طرف دیگر ادبیات و زبان فارسی، سرمایه بی نظیری است که در دسترس هیمگان از جمله جوانان است.با وصف، و با توجه به روحبه زیباگرای جوانان، اهمیت ترغیب آنها به سوی پرورش ذوق و قریحه و بهره مندی از ذخایر هنری -ادبی ایران اسلامی بخوبی روشن می گردد.
پرورش ذوق و قریحه، زیبایی شناسی و زیبایی دوستی، تبیین معیارهای هنری، به کار گیری زبان هنری، ترویج فرهنگ گفتاری و نوشتاری، هنر اسلامی و تعهد هنری، از جمله راههایی هستند که موجب بهره مندی از ذخایر هنری -ادبی ایران اسلامی می گردد.
م)محور سیرو سیاحت:
روح پویا و پرو پرشور جوانان، همواره طالب کسب معارف بدیع و درک زیبایی های خلقت است.سیرو سفر نیز فرصت خوبی است برای فرا گیری بعضی از رفتارهای جمعی و همچنین تحمل شداید و سختی ها.در این زمینه، با نظر به مجموعه سفر نامه ها و خاطرات
و با تامل در آثار باستانی به جای مانده از اقوام و ملل پیشین، می توان به اندوخته تجربیات جوانان، بیش از پیش افزود.
گسترش فرهنگ سیرو سفر،انس با طبیعت، زندگی جمعی، تحمل مصائب، خاطرات و مخاطرات، شناخت سنت های قدمی و یادگارهای ماندگار موجب بهره مندی صحیح جوانان از اوقات شباب می گردد.
ن)محور ورزش و تربیت بدنی :
بررسی آماری نشان می دهد که تقریبأ80در صد جوانان، ورزش می کنند.این امر علاوه بر نشان دادن میزان علاقه جوانان به ورزش، نمایانگر این واقعیت است که در صورت تشویق و ترغیب جوانان و فراهم نمودن امکانات، این درصد قابل افزایش است.
ورزش غیر از آنکه فعالیتی بدنی، اجتماعی و گروهی است، روحیه ورزشکاری، فتوت، جوانمردی، همیت و غیرت را در رفتارهای اجتماعی جوانان به همراه دارد.
سلامت جسم و نشاط روح، هدفداری و ورزش ، فتوت و جوانمردی، دفاع شخصی و آئین رزمی وفاق و سازگاری، ورزش همگانی و افتخار آفرینی، از جمله مضامینی است، که باعث اقزایش روحیه ورزشکاری می گردد

مطالب مرتبط: دانلود برنامه های شبکه جوان ، تاریخچه شبکه رادیویی جوان ، اهداف کلی شبکه رادیویی جوان ، راهبردهای تولید،تامین،پخش برنامه ها در شبکه جوان ، گروههای برنامه ساز شیکه جوان رادیو ، محور های برنامه سازی در شبکه رادیویی جوان ، واحد های ستادی در تولید برنامه های شبکه رادیویی جوان ، کمیته موسیقی شبکه جوان : ، کمیته ارزیابی برنامه های شبکه جوان ، کمیته برآورد شبکه جوان 



نظرات دیگران: نظر محمود عراقی ::: جمعه 90/10/23::: ساعت 5:30 عصر

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 90
بازدید دیروز: 98
کل بازدید :1268603

>>امکانات این وبلاگ<<

وب خوان این وبلاگ

پروفایل این وبلاگ

عناوین مطالب بایگانی نشده

لینکستان این وبلاگ

خانه

راهنمای استفاده از این وبلاگ

دانلود برنامه های رادیو جوان

عناوین مطالب بایگانی شده

قوانین این وبلاگ

بخش متخلفین


>>نظر سنجی<<

پخش اینترنتی  زنده رادیو

پخش زنده ی رادیو جوان ورود به سایت رادیو جوان

پخش زنده ی رادیو قرآن ورود به سایت رادیو قرآن

پخش زنده ی رادیو معارف ورود به سایت رادیو معارف

پخش زنده ی رادیو ایران ورود به سایت رادیو ایران

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال اروپا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آمریکا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو صدای آشنا کانال آسیا ورود به سایت رادیو صدای آشنا

پخش زنده ی رادیو پیام ورود به سایت رادیو پیام

پخش زنده ی رادیو گفتگو ورود به سایت رادیو گفتگو

پخش زنده ی رادیو فرهنگ ورود به سایت رادیو فرهنگ

پخش زنده ی رادیو تجارت ورود به سایت رادیو تجارت

پخش زنده ی رادیو ندای اسلام ورود به سایت رادیو ندای اسلام

پخش زنده ی رادیو ورزش ورود به سایت رادیو ورزش

پخش زنده ی رادیو سلامت ورود به سایت رادیو سلامت


>پخش زنده رادیو استانی<

پخش زنده ی رادیو اصفهانپخش زنده ی رادیو اردبیلپخش زنده ی رادیو اراکپخش زنده ی رادیو ارومیهپخش زنده ی رادیو ایلامپخش زنده ی رادیو اهوازپخش زنده ی رادیو تهرانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو بجنوردپخش زنده ی رادیو زاهدانپخش زنده ی رادیو رشتپخش زنده ی رادیو خرم ابادپخش زنده ی رادیو سنندجپخش زنده ی رادیو ساریپخش زنده ی رادیو زنجانپخش زنده ی رادیو قزوینپخش زنده ی رادیو شیرازپخش زنده ی رادیو شهرکردپخش زنده ی رادیو مشهدپخش زنده ی رادیو کرمانشاهپخش زنده ی رادیو قمپخش زنده ی رادیو یاسوجپخش زنده ی رادیو همدانپخش زنده ی رادیو مهابادپخش زنده ی رادیو یزدپخش زنده ی رادیو سمنانپخش زنده ی رادیو خراسان جنوبیپخش زنده ی رادیو کرمانپخش زنده ی رادیو گلستانپخش زنده ی رادیو بوشهرپخش زنده ی رادیو البرز


>> درباره خودم <<
محمود عراقی
اینجا محمودعراقی مینویسد و نقد میکند وگاهی نقل میکند وبه قول یک گوینده خوب گاهی غر هم میزند،میگویداگر این فعالیت در راستای ترویج فرهنگ عاشورا و انتظارفرج و مقابله با جنگ نرم دشمنان اسلام و نظام و به عنوان سرباز سایبری آقا باشد همه اش عبادت است ،عاشق رادیو است،میگوید از دوران کودکی رادیو گوش میداد و کودکی اش روی موج AM گذشت و نمیدانست موج FM هم وجود دارد چون رادیو جیبی اش فقط موج AM را داشت. از سال 84 به صورت اتفاقی موج FM را پیدا کرد و بر اساس کیفیت خوب صدا و کیفیت خوب برنامه ها کلی شگفت زده شد و رادیو جوان را پیدا کرد.از آن زمان به بعد تمام وقت شنونده شبکه رادیویی جوان شد و در یکم اسفندماه سال 1390 به عنوان شنونده منتخب رادیو جوان معرفی شد و در 28 خردادسال 1391 افتخار داشت سایت رادیو جوان را افتتاح کند، میگوید رادیو تنها رسانه ای است که به مخاطب احترام میگذارد ،گاهی وقت ها به آینده ی رادیو خوش بین نمی شود و میگوید ممکن است رادیو در دنیای دیجیتال آینده گم شود، علیرغم تصور خیلی ها اصلا علاقه ای به کار در رادیو ندارد چون معتقد است شنونده حرفه ای رادیو بودن و کارمندرادیو جدا از یکدیگر هستند،اما اگر روزی چرخه روزگار چرخید و افتاد وسط رادیو دوست دارد سردبیر باشدمیگوید هدف(به کسر ف) رادیو قرآن و معارف است ، معتقد است رادیو جوان هر روز در حال شکوفایی و پیشرفت است، از رادیو جوان فعلا برنامه های چهل تیکه/با من حرف بزن/دوشنبه ها با شما/فکری از جنس بلور/ پلاسما / کافه رادیو/ واژه ها / آهای دلای با وضو/ بعضی از اینجا شب نیست ها / صدای شکفتن / صبح دانش / کسی صدام میزنه / معمولی نیست / من و جوان / یک سبد ترانه / سبقت آزاد / شنیده میشوید / پاتوق شبانه / بند کفشتو محکم کن/ الفبای جوانی/ آتش پنهان / در کوچه آفتاب / آبی تر ازسپید را دوست دارد و از میان گویندگان آقا، طوفان مهردادیان و از خانمها مریم واعظ پور/ مهرگان سوادکوهی / زهره هاشمی / لاله اکبری / خانم جعفرپور و خانم توکل را اختصاصا دوست دارد و از سردبیرها حامد مرادیان و شهاب نادری و مجتبی امیری و نرگس فتحی و وحید یامین پور را دوست دارد

>> پیوندهای روزانه <<

>>لوگوی وبلاگ من<<
به نام خدا

>>لینک دوستان<<

>>لوگوی دوستان<<

>>هدیه وبلاگ<<

>>آرشیو شده ها<<

>>اشتراک در خبرنامه<<
 

>>آمار وبلاگ<<

>>رتبه ی وبلاگ<<

>>طراح قالب<<
تحلیل آمار سایت و وبلاگ